TEATR "BAJ POMORSKI"
UL. PIERNIKARSKA 9, 87-100 TORUŃ
SEKRETARIAT: +48 56 652 24 24 FAX 56 652 27 17
SEKRETARIAT@BAJPOMORSKI.ART.PL
DZIAŁ ORGANIZACJI WIDOWISK
56 652 20 29, WEW. 35, 36, 54;
ORGANIZACJA @BAJPOMORSKI.ART.PL Nr. konta bankowego (bilety) 23116022020000000061721102
Robert Talarczyk – „Byk”
Robert Talarczyk – „Byk”
„Roboczku, pōdź sam yno do ōpy, dej licko. Robert, powiedz księdzu wierszyk. Taki zdolny, ale leniwy. Panie Robercie, mistrzu, zapraszamy!"
TEKST: Szczepan Twardoch
REŻYSERIA: Robert Talarczyk, Szczepan Twardoch
SCENOGRAFIA: Marcel Sławiński
MUZYKA: Aleksander Nowak
OBSADA: Robert Talarczyk
Prapremiera 19 marca 2022 | WARSZAWA / Teatr Studio
Premiera śląska 26, 27 marca 2022 | KATOWICE / Teatr Korez
GŁÓWNY PRODUCENT:
STUDIO teatrgaleria
KOPRODUCENCI:
Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański”
Teatr Łaźnia Nowa
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
PARTNER:
Teatr Korez
„Roboczku, pōdź sam yno do ōpy, dej licko. Robert, powiedz księdzu wierszyk. Taki zdolny, ale leniwy. Panie Robercie, mistrzu, zapraszamy! Panie Robercie, czy to pan jest na tych zdjęciach? Czy pan jest pod wpływem narkotyków? A teraz przed państwem Robert Mamok, skandalista i prowokator! Panie Robercie, może pan coś powie po śląsku…? Robert, musisz mówić o swoich emocjach. Nie możesz się bać swoich emocji, Robert. Tato, jesteś tam? Tato! Robert, skurwysynu, jak mogłeś mi to zrobić? Robert, myślisz, że oni nas widzieli razem? Taki stary, a taki głupi. Tak bardzo się na panu zawiedliśmy, panie Robercie”.
Byk na podstawie tekstu Szczepana Twardocha to drugi po Pokorze tekst dramatyczny autora bestsellerowych powieści, m.in. Króla, Morfiny i Dracha. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok (na scenie Robert Talarczyk), który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Wyreżyserowany przez Talarczyka i Twardocha obraz to opowieść o mężczyźnie w kryzysie, który mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, z brzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą. Reżyserzy do współpracy zaprosili twórcę prestiżowych scenografii filmowych (Ida, Zimna Wojna, Jesteś bogiem, W ciemności), Marcela Sławińskiego, oraz kompozytora, Aleksandra Nowaka, autora muzyki operowej m.in. do ahat ilī – Siostra bogów (libretto: Olga Tokarczuk), Drach. Dramma per musica, Pokora. Dramma giocoso (libretta: Szczepan Twardoch).
Prapremiera sztuki Byk odbyła się 19 marca 2022 na Scenie Malarnia w STUDIO teatrgalerii w Warszawie. Spektakl jest produkcją STUDIO w koprodukcji z Fundacją Teatru Śląskiego „Wyspiański”, Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie, Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu i w partnerstwie z Teatrem Korez. Byk został wydany w formie książkowej nakładem Wydawnictwa Literackiego w kwietniu kwietnia 2022.
Szczepan Twardoch – pisarz, autor powieści Morfina (2012), Drach (2014), Król (2016), Królestwo (2018) czy Pokora (2020), przełożonych na kilkanaście języków. W jego literackim dorobku znajdują się również Wielki Grunwald (2010), Wieloryby i ćmy (2015), zbiór opowiadań Ballada o pewnej panience (2017) oraz felietonów Wielkie Księstwo Groteski (2021). Nagrodzony między innymi Paszportem „Polityki”, Brücke Berlin-Preis, Nagrodą Czytelników Nike, Nagrodą Fundacji im. Kościelskich czy ostatnio literacką nagrodą EBRD za tłumaczenie Króla w przekładzie Seana Gaspera Bye’a. Na podstawie tej ostatniej powieści powstał serial, który miał premierę w telewizji Canal+, a którego Twardoch był współscenarzystą i współtwórcą formatu. Przygotował również adaptację Pokory dla Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, gdzie powstał spektakl w reżyserii Roberta Talarczyka (2021). Mieszka w Pilchowicach na Górnym Śląsku.
Robert Talarczyk – reżyser, aktor, dramaturg. Ślązak. Od września 2013 dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach. Jest również dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door” poświęconego wykluczonym. Realizował spektakle na kilkunastu scenach w kraju (m.in. Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr Ludowy w Krakowie, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Opera Śląska w Bytomiu, Teatr Zagłębia w Sosnowcu czy Teatr Żydowski w Warszawie). Poetyka jego teatru jest czytelna także poza granicami kraju – kilkakrotnie reżyserował sztuki na scenach Teatro Astra i Fondazione Teatro Piemonte Europa w Turynie, współtworzył także nagradzany polsko-czesko-słowacko-węgierski spektakl Intercity, który miał swoją premierę w Pradze. Chętnie współpracuje z debiutującymi dramatopisarzami – jako pierwszy realizował na scenie teksty Artura Pałygi (Testament Teodora Sixta), Weroniki Murek (Sztuka mięsa) i Zbigniewa Rokity (Nikaj). Zrealizował m.in. Miłość Fedry S. Kane, Niezidentyfikowane szczątki ludzkie B. Frasera, Żyda A. Pałygi, Piątą stronę świata K. Kutza, Sztukę mięsa W. Murek, Dracha i Pokorę Sz. Twardocha, Krzyk według J. Kaczmarskiego czy Nikaj Z. Rokity. We wszystkich przenoszonych na scenę opowieściach, zarówno tych współczesnych, jak i klasycznych, chce zwrócić uwagę widzów na to, co z pozoru najprostsze i błahe. Widać to szczególnie w jego spektaklach poświęconych Śląskowi i Ślązakom (Cholonek, Piąta strona świata, Western, Wujek.81. Czarna ballada, Drach, Pokora, Nikaj) podnoszących tematykę śląskiej mitologii, tożsamości i historii, docenianych za mówienie o uniwersalnych problemach językiem codzienności i lokalności, zrozumiałym dla każdego widza. Laureat Nagrody im. Wojciecha Korfantego, przyznawaną przez Związek Górnośląski wybitnym postaciom i instytucjom zasłużonym dla Górnego Śląska w 2019 i Nagrody im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru” w 2021.
(fot. Przemysław Jendroska)