TEATR "BAJ POMORSKI"
UL. PIERNIKARSKA 9, 87-100 TORUŃ
SEKRETARIAT: +48 56 652 24 24 FAX 56 652 27 17
SEKRETARIAT@BAJPOMORSKI.ART.PL
DZIAŁ ORGANIZACJI WIDOWISK
56 652 20 29, WEW. 35, 36, 54;
ORGANIZACJA @BAJPOMORSKI.ART.PL Nr. konta bankowego (bilety) 23116022020000000061721102
Irena Jun w recepcji Agaty Kobus
[2022-05-15]
Oto recenzja inaugurująca 36. Toruńskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora
,,Stara kobieta wysiaduje"
Scenariusz i reżyseria: Irena Jun
,,Cukru, cukru, cukru!"
Pierwszy dzień 36 edycji Toruńskich Spotkań Jednego Aktora rozpoczęła dama polskiej monodramy - Irena Jun. Wystąpiła przed widzami we wznowionym spektaklu „Stara kobieta wysiaduje”, który swoją premierę miał 34 lata temu, 5 października 1988 roku.
Monodram oparty jest na tekście Tadeusza Różewicza o tym samym tytule, a wszystko wzbogacone kilkoma fragmentami innych utworów polskiego autora takich jak: „Duszyczka”, „Opowiadanie o starych kobietach”, a także „Nowej szkoły filozoficznej”. Sam scenariusz, który skomponowała Irena Jun powstał w porozumieniu z samym Różewiczem. Co ciekawe widzowie mieli okazję przed spektaklem ujrzeć fragment filmu, w którym przy stoliku i ciepłej herbacie, aktorka i autor konsultują treść, a także sposób wypowiedzi, a nawet ton jakim Jun chce wypowiadać dane kwestie. Było to bardzo ciekawe doświadczenie, mogąc chwilę później zobaczyć starszą o kilka lat aktorkę, która swoje kwestie wypowiada z niemniejszą energią i charyzmą jak na nagraniu. Było to także zdecydowanie doskonałe uzupełnienie całego monodramu.
Irena Jun całą swoją uwagę zwraca ku postaci starej kobiety, można by rzec, że wyciąga ją z samego dramatu i przestawia nieco poza jego ramami dołączając fragmenty z innych utworów. Widz ma szansę skupić się jedynie na jej postaci. W zastanej rzeczywistości zdaje się ona być zupełnie obca i chociaż bije od niej tęsknota oraz samotność jest jednocześnie silna jak każda stara kobieta, która „wstaje o świcie”.
Aktorka swoim głosem buduje ogromny kontrast pomiędzy postacią kobiety, a kelnera, którzy stoją po dwóch stronach „życia na śmietnisku”. Oddaje ich charaktery, a także podejścia do zastanej rzeczywistości. Pozwala to odczytać sytuację w jakiej znajduje się główna bohaterka, nawet jeśli nie zna się tekstu oryginalnego Różewicza.
Irena Jun to aktorka, która całym swoim doświadczeniem oraz sposobem gry udowadnia, że nie trzeba na scenie wielu ulepszeń, góry wymyślnych rekwizytów ani efektów specjalnych aby stworzyć na scenie prawdziwą sztukę.
Agata Kobus