TEATR "BAJ POMORSKI"
UL. PIERNIKARSKA 9, 87-100 TORUŃ
SEKRETARIAT: +48 56 652 24 24 FAX 56 652 27 17
SEKRETARIAT@BAJPOMORSKI.ART.PL
DZIAŁ ORGANIZACJI WIDOWISK
56 652 20 29, WEW. 35, 36, 54;
ORGANIZACJA @BAJPOMORSKI.ART.PL Nr. konta bankowego (bilety) 23116022020000000061721102
AYA znaczy miłość
AYA znaczy miłość
Spektakl ,,Aya znaczy miłość" został napisany i wyreżyserowany na zamówienie Teatru „Baj Pomorski” przez Tomasza Mana. Mała bohaterka Aya, razem ze swoją szmacianą zabawką słoniem Habibi wybiera się w podróż w zaświaty w poszukiwaniu rodziców. Spektakl jest opowieścią o sile miłości, która może odmienić świat i pokonać nawet wojnę. Jest to polska prapremiera tego tekstu.
Realizatorzy:
Tekst i reżyseria: Tomasz Man
Asystent reżysera: Andrzej Korkuz
Scenografia: Anetta Piekarska - Man
Muzyka: Maja Miro-Wiśniewska, Ignacy Jan Wiśniewski, Tomasz Man
W nagraniach udział wzięli:
Maja Miro-Wiśniewska - flety
Ignacy Jan Wiśniewski - instrumenty klawiszowe
Daniel "DanielS" Sobiesiak - wiolonczela elektryczna
Michał Kusz - gitary
Paweł Osicki - instrumenty perkusyjne, realizacja dźwięku
Prapremiera: 25.09.2016
Czas trwania: 70 min.
Od lat: 6.
Obsada:
Aya - Dominika Miękus
Mama, Jerry, Ghul - Edyta Łukaszewicz-Lisowska
Tata, Marid, Brat, Tom - Mariusz Wójtowicz
Iblis, Zły Czarownik, Agresor - Andrzej Słowik
Itrail, Lepsza, Królowa Śniegu - Marta Parfieniuk-Białowicz
Habibi - Jacek Pysiak
Munkar - Krzysztof Parda
Nakir - Anna Katarzyna Chudek
Karin, Zazdrośnica, Sułtan - Grażyna Rutkowska-Kusa
Azrail, Wąż - Andrzej Korkuz
Król Zaświatów, Obżartuch, Ghul - Krzysztof Grzęda
Złośnica, Czerwony Kapturek, Ghul, Siostra - Edyta Soboczyńska
Tekst nawiązuje strukturą do mitów greckich i może stanowić lekcje kultury wschodniej.
Całość utrzymana jest w klimatach arabskich. Spektakl ma formę komiksu z wyraźnym zacięciem musicalowym.
Sam reżyser mówi o spektaklu to będzie musical multi - kulti.
Ale to nie jedyna mądrość tej bajki. Jest tam też sporo treści wychowawczych. Na drodze Ayi pojawiają się osoby nacechowane różnymi dziecięcymi grzechami i wadami, jak np. zazdrość, samochwalstwo, sobkostwo, od których na oczach publiczności są wyzwalane.Nie zapomniano oczywiście zasygnalizować złego wpływu słodyczy na stan uzębienia… Ale najważniejsze przesłanie płynie ze słów piosenki finałowej. I adresowane jest raczej do dorosłych. Troje ludzi, którzy stracili cały dobytek i dach nad głową, śpiewa o tym, że szukają spokojnego miejsca na ziemi, gdzie nie ma ognia, strachu i wojen... (...)
Funkcjonalna scenografia, umożliwiająca częste zmiany miejsca akcji bez opuszczania kurtyny, jest stosunkowo prosta, delikatnie korespondująca tylko ze stylem architektury arabskiej, pozwala koncentrować uwagę widza przede wszystkim na bardzo ciekawym, nośnym tekście. Kostiumy animowanych żywiołów czy postaci, które dziewczynka i słonik spotykają na swej drodze, są bardzo oryginalnie zaprojektowane. Nad czadorami zasłaniającymi twarze aktorów umieszczono wycięte z kartonu maski określające charakter postaci.
Anita Nowak, Recenzja emitowana na antenie Polskiego Radia Pik 2 października 2016 w „Śniadaniu z Muzami”
Tomasz Man o spektaklu: Zdarzyła nam się kiedyś rozmowa ze Zbyszkiem Lisowskim, dyrektorem teatru Baj Pomorski w Toruniu, o tekście, który miałem napisać. Podczas tej rozmowy rzucił: "Wiesz co, napisz coś o empatii!". Tak się złożyło, że było to krótko po rozmowie z moim synkiem, u którego w szkole pojawił się Syryjczyk. Świetnie grał w piłkę, a mimo to niektórzy chłopcy przyczepiali się do niego o byle co. Zdarzyła się też inna sytuacja. Mój synek czekał na autobus do domu koło kościoła, tymczasem po drugiej stronie ulicy przechodził jego syryjski kolega. Polskie dzieci przezywały i wyśmiewały, nazywając małpą. Mój syn, mimo że młodszy od napastników, stanął w jego obronie, z czego jestem bardzo dumny. No po prostu Rambo! Powiedział polskim dzieciom, że Syryjczyk jest człowiekiem jak każdy z nas, a nie żadną małpą. Opowiedziałem to Zbyszkowi i umówiliśmy się, że napiszę o uchodźcach, ale nie w stylu "kawa na ławę", tylko w formie wymyślonej przeze mnie baśni. Podczas rozmowy przy śniadaniu z Aneczką, moją żoną - scenografką, wpadłem na pomysł bajki o syryjskiej dziewczynce, której wojna spaliła dom i zabrała rodziców. Idzie więc za nimi w zaświaty...
(,,Teatr dla dzieci uczy empatii" - rozmowa z Jackiem Cieślakiem, ,,Rzeczpospolita" online 29-09-2016)
Spektakl bierze udział w 23. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Marcin Bogucki, Marta Bryś, Katarzyna Niedurny, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Anna Wakulik.